2675 keer bekeken

De ideale citadel

• woensdag 11 augustus 2010 @ 12:56
    reactie op (#6) Calamandja

Die lag om de basiliek heen.

Ik heb hier een plaatje van een stukje van de wallen.

632828499281048420.JPG

Als ik nog een beter plaatje vind, zal ik hem hier nog plaatsen.

Gewijzigd op 2010-08-11 12:57:07
  • woensdag 11 augustus 2010 @ 01:21
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

De citadel van Scherpenheuvel is mij niet bekend. Wat nu wel in het nieuws is, is de citadel van Diest, dichtbij. Het belgische leger heeft er een divisie, en wegens besparingen wordt de basis gesloten.

cit15.jpg

Citadel in het groen

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:11
    reactie op (#4) Marjoke

Ik trek het grote boek uit de kast....en lees dat er tussen 1620-27 een 7-hoekige aarden wal rond Scherpenheuvel is gelegd. Deze had waarschijnlijk eerder een religieus-symbolische betekenis, dan een militair doel. Hoewel er ooit een Staatse aanval is geweest. Het is namelijk nooit de bedoeling geweest een garnizoen te huisvesten in de 'stad'. De hele exercitie past in het contrareformatorische-jezuitische gedachtengoed in de Spaanse Nederlanden. Komt bij, dat de aartshertogen Isabella en Albrecht geen kinderen konden krijgen en daardoor nog wat extra maria-devotie aan de dag legden.

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:58
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Ik ken wel een gravure van Scherpenheuvel met vestingwerken. Hebben die dan nooit bestaan, of zijn ze weer verdwenen?

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:22
    reactie op (#2) Calamandja

Eens, het is geen citadel en er ligt geen citadel tegenaan....maar wel een ideale stad. Nog even inhakend op Scherpenheuvel. De Habsburgse aartshertogen wilden daar ook een echte vestingstad van maken met het oog op de vijandige noordelijke Nederlanden. Het is er echter nooit van gekomen.

• dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:40

Dat is een ideale stad, of vestingstad, maar is het wel een citadel?  Ik ga ervan uit dat de oorsprong van een woord en de huidige invulling ervan niet overeenkomen.

• maandag 09 augustus 2010 @ 11:31

Het kwam volgens mij al eens eerder ter sprake (l'histoire ce repete), maar gezien onze gedachtenwisseling in de kathedralenclub toch nog even aandacht voor de 'ideale stad'. Sabbioneta werd gesticht door een zijtak van de familie Gonzaga:

17 02

http://www.sabbioneta.org/menu-VED.htm