2817 keer bekeken

Republiek van Adel

• donderdag 09 juni 2011 @ 22:21
    reactie op (#6) Calamandja

Ondanks regelmatige bezoeken aan landhuizen en kastelen in het Oosten van het land, was mij nooit precies duidelijk hoe hun bewoners leefden en hoe zij in het leven stonden. 'Republiek van Adel' van Conrad Gietman komt daarom als geroepen. Het boek beschrijft op aanstekelijke wijze hoe de Oostnederlandse adel in de 16de tot 18de eeuw probeerde een rol te blijven spelen in het maatschappelijke en politieke verkeer. Nederland werd een republiek en de oude adel moest zich opnieuw zien te bewijzen. Oude rechten verdwenen en nieuwe kansen werden gegrepen of juist gemist. Aan de hand van memoires, vriendenboeken en archiefstukken komen individuen en families echt tot leven. Liefde, huwelijk, geboorte en dood. Geweld, erfenissen en politiek, alles passeert de revu. De vele anecdotes staan de grote lijnen niet in de weg, maar roepen juist bewondering op voor het onderzoek dat aan het schrijven vooraf ging Republiek van Adel is een "edel" boek dat eindelijk de verhalen vertelt, die zich afspeelden achter de muren van kastelen, borgen en havezathes. Een echte aanrader.

Huis Bergh en haar kleurrijke bewoners komen ook regelmatig voorbij, zoals Hendrik van den Bergh:

Hendrik van den Bergh

• vrijdag 24 december 2010 @ 17:32
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Vroeger kochten we ook onze eigen cadeau's. Nu vraag ik dingen waarvan ik echt geen verstand van heb, zoals een nieuwe pijama, een nieuwe das (met duidelijke definitie van het kleur), een nieuw hemd, etc... Ze kan het wel niet laten om steeds voor een verrassing te zorgen.

Ik zie nu weer een pakje aan mijn stoel hangen, zo gaat het met kerst, met nieuwjaar komen de echte pakjes. Ik denk dat het een pet met oorlappen zal zijn. Had geklaagd dat ik koud aan de oren had en dat alle petten en mutsen die ik had dit niet echt verhelpen. We zien later of ik goed gegokt hebt.

• vrijdag 24 december 2010 @ 17:20
    reactie op (#4) Marjoke

Ik kan het geduld wel opbrengen. Genoeg half uitgelezen boeken op het nachtkastje! Prettige kerst aan allen hier!!!

• vrijdag 24 december 2010 @ 14:41
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Ik ken dat. ZO gaat het bij ons ook. Meestal haalt het de boom of de verjaardag niet, maar wordt het gewoon tot cadeau benoemt

• vrijdag 24 december 2010 @ 12:37
    reactie op (#2) Calamandja

Ja erg he, ik koop mijn eigen kerstcadeaus. Mijn vriendin snapt dat wel. Ik krijg zovaak goed bedoelde, maar verkeerd uitgekozen cadeaus, dat ik afentoe zelf het heft in handen neem.

• donderdag 23 december 2010 @ 22:59
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Je hebt een kristallen bol? je weet nu al wat de kerstman brengt?

In elk geval wens ik je een leuke avond toe, alsook Marjoke.

Peter.

• donderdag 23 december 2010 @ 22:47

Zaterdag vind ik het nieuwe boek Republiek van Adel onder de kerstboom. Het behandelt de zeden, gewoonten en eigenaardigheden van de Overijsselse en Gelderse adel in de 17/18de eeuw. Zo komen die havezathes en landhuizen hier in de Achterhoek wat meer tot leven....

Republiek van adel