3855 keer bekeken

Groenlo Vestingstad

• dinsdag 09 februari 2010 @ 15:27
    reactie op (#11) Marjoke

haha Eger, ben ik ooit geweest. Fantastisch barokstadje en prima rode wijn...en even tussendoor: precies nu brengt de post het boek over Rubens dat momenteel voor 12,50 verkrijgbaar is via www.ramsjkrant.nl. Er staat een portret van Spinola in...zo babbelen we alles weer rond!

• dinsdag 09 februari 2010 @ 10:49
    reactie op (#10) bernard-de-clairvaux

Zo zie je hoe je je soms kunt vergissen. Ik herinnerde me wel goed dat de stad vrij snel viel en dat er nogal wat schorte aan de verdediging. Ook klopte dat het voornamelijk buitenlandse huurlingen waren. Maar dat ze zich zowat bij het eerste schot overgaven, is niet waar. Dat heb ik weer uit een andere belegering.

Dat kwam uit de 2e belegering van de Hongaarse stad Eger. De eerste belegering in 1552 was een heldhaftig verzet die ze uiteindelijk wonnen. Dat waren ook echt Hongaren die hun land verdedigde.( 2100 mensen, inclusief vrouwen en kinderen) succesvol tegen een overmacht van 80.000 Ottomaanse soldaten)  De 2e belegering in 1596 duurde maar 6 dagen. Toen gaf het garnizoen zich over op voorwaarde van een vrije aftocht. Na overgave kregen ze dit echter niet. Het grootste deel werd uitgemoord en de rest levenslang gevangen gezet in Istanboel.

• zondag 07 februari 2010 @ 17:57
    reactie op (#9) Marjoke

Dan rest een...eh..."merci"  voor het zoekwerk!

• zondag 07 februari 2010 @ 17:53
    reactie op (#8) Marjoke

Ik heb het gevonden. Ik het boek. Neerlands Veste van Noortje de Roy van Zuydewijn staat het een en ander hierover. Het ging inderdaad om het beleg van 1747.

De vestingwerken van Van Coehoorn stonden bekend als onneembaar. Bergen op zoom noemde zich uitdagend: "La Puchelle" de maagd, na de mislukte belegeringen van Parma in 1588 en Spinola in 1622. Dat de troepen van generaal Von Löwendaal er toch in slaagden haar te veroveren is volgens krijgshistorici alleen te wijten aan de slechte verdediging van de stad. Dat de bezetting het nog 2 maanden uithield was te danken aan Van Coehoorn;s ingenieuze schpping, die bestond ui 13 bemetselde bastions met kazematten, zes ravelijn een enveloppe met wapenplatesn en 16 punnetten. De havonmond werd beschermd door een gebastioneerd ford.  ......

Even een samenvatting verder. Dat de Fransen slaagde in het beleg is op zich bijzonder, omdat ze met zeer oude kaarten werkte. Ze vielen een vesting aan die niet meer bestond. De verdeding was in hande van de zieke, oude, dove man van 87m Von Cronström. Hij werd in een draagbaar rondgedragen langs de verdedings werken. De stad werd goed bevoorraad, omdat de Fransen de haven niet konden afsluiten. Deze werd te goed beschermd. Twee maanden lang is de stad zwaar gebombardeerd. Na deze twee maanden zweeg het geschut plotseling. De commandant merkte het niet, omdat de dove man lag te slapen en niet gewekt wilde worden. Ondertussen begon de bestorming van de stad. De Fransen kwamen via de uitvalsport Sorti van Tullenius. De plek waar deze poort stond heet de straat nog De Franse Sortie. De stad werd door de Franse troepen uitgemoord en geplunderd, zoals meestal het lot van een bestormde stad was.

Dit was dus het verhaal dat ik me deels herinnerde. 

Ik heb nog een foto kunnen vinden van de Franse Sortie, niet dat daar zo veel bijzonders aan te zien is.

franse_sortie_04.jpg

franse_sortie_05.jpg

• donderdag 04 februari 2010 @ 05:55
    reactie op (#7) bernard-de-clairvaux

In mijn herinnering was het een buitenlands legioen huurlingen met ook een buitenlandse bevelhebber. En juist die gaf zich snel over. Dus in dat geval kunnen we gewoon de buitenlanders de schuld geven :-)

Ik moet eens kijken of ik het kan vinden bij welk beleg het was.

• woensdag 03 februari 2010 @ 18:48
    reactie op (#6) Marjoke

Mijn parate kennis schiet tekort, maar gelukkig weet wikipedia te melden dat het beleg 2 maanden heeft geduurd. Mijn verre voorvader kan zich natuurlijk ook verslikt hebben in een kippebottetje, maar ik blijf in de waan dat hij zich een beetje kranig verweerd heeft :-)

• woensdag 03 februari 2010 @ 08:30
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

Dat was, geloof ik, het beleg waarbij het garnizoen zich heel snel overgaf. Toen was het moraal van de soldaten veel minder dan in de 80e jarige oorlog toen het kleine garnizoen het machtige Spaanse leger af wist te slaan.  Het lied Merkt toch hoe sterk is op die gebeurtenis geschreven.

• dinsdag 02 februari 2010 @ 21:57
    reactie op (#4) Marjoke

Mijn eerste voorvader op Nederlandse bodem is waarschijnlijk gesneuveld in een Frans beleg van Bergen op Zoom of de ellende eromheen in 1747. Overigens probeer ik a.s. zaterdag de Hallepoort nog even in het Brusselse programma te frotten...

• dinsdag 02 februari 2010 @ 09:00
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Toch is en blijft het jammer dat er zo veel schoons verdwenen is. Vooral omdat vestingen als Bergen op Zoom en Maastricht zo totaal anders waren dan de vestingen in de oud hollandse stijl. Die waren geheel van aarden. Maar de nieuwe hollandse stijl hadden gemetselde delen en kelders. Gelukkig is Naarden er nog, maar die van de andere twee steden waren veel verder ontwikkeld en uitgebreid

Bergen%20op%20Zoom%20-%20vesting%20in%201727.jpg

800px-WLANL_-_liko_foto_-_Dsc02708.jpg

Maquette Bergen op Zoom

maquettemaastricht%201750.jpg

Maastricht

termijnstelsels%20tussen%20bastion%20waldeck%20en%20de%20bossche%20fronten.bmp

Deze maquettes zijn kopieën van die in Parijs in het Musee des Plan reliefs (als ik het goed schrijf)

De legers van Lodewijk XIV en ook nog XV hadden cartologen en maquette bouwers in dienst om alle vestingen (eigen en veroverde) in kaart te brengen. Dit had twee doelen. Als studieobject voor toekomstige vestingbouwers en als spionage object. Ze gingen er vanuit dat ze de veroverde steden niet altijd konden behouden. En als er aanleiding voor was, bij een volgende oorlog, kon deze maquette er weer worden bijgehaald en het beleg voorbereid. Aanvankelijk waren de maquettes openbaar te zien in het Louvre, in de grote gallerij. Maar later werden ze steeds meer verborgen gehouden en uiteindelijk verplaatst naar de Invallides.

Of ze daar nu nog zijn, weet ik niet, omdat er plannen waren het museum naar Lille te verplaatsen. Wat er van die plannen is gekomen, weet ik niet.

Nog een leuke link : http://www.maastricht-1867.nl/fotos-stpieter.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maquette_van_Maastricht

Gewijzigd op 2010-02-02 09:13:27
  • maandag 01 februari 2010 @ 18:54
    reactie op (#2) Marjoke

Tja, we hebben natuurlijk een paar ideale vestingsteden en da's al heel wat. In Groenlo heeft men als extra attractie een multimediaspektakel in de kerk rond het beleg van 1627. Zie:

http://www.oudecalixtus.nl/multimedia/

Dat is dan weer een plus. Als je een paar van die saaie groene vestingwallen hebt gezien, ken je ze natuurlijk allemaal!

OVer beleving gesproken. Overnachten in een vesting kan natuurlijk ook:

http://www.benbindevesting.nl/