2458 keer bekeken

een bijzondere vestingstad

• dinsdag 25 mei 2010 @ 10:57
    reactie op (#3) bernard-de-clairvaux

Ik ken het alleen vanuit een boek. Maar ja, ik ben dan ook 100% protestant. :-)

• dinsdag 25 mei 2010 @ 08:49
    reactie op (#2) Calamandja

Vanuit mijn geboortestreek in nederlands brabant gingen ook nog veel praktiserende katholieken naar Scherpenheuvel, in de jaren 80 dan.

• maandag 24 mei 2010 @ 22:57
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Als "vestingskerk" past ze hier wel perfect. Op beevaert naar Scherpenheuvel, nog steeds trekken vlaamse jeugdbewegingen op stap naar deze basiliek. Ik denk dat Scherpenheuvel nog steeds het belangrijkste bedevaartsoord van Vlaanderen is.

• maandag 24 mei 2010 @ 20:30

Waar plaats je een bericht over het Belgische bedevaartsoord Scherpenheuvel? Onze clubs zijn van alle markten thuis, maar een barokke kerk uit 1625 vindt nergens asiel. Totdat je er een boek over  leest en er achter komt dat Scherpenheuvel zowel politiek, religieus en zelfs militair een bolwerk moest vormen tegen de 'ketterse'  republiek in de noordelijke nederlanden. Het 7-hoekig grondvlak is gebaseerd op het heilige getal, maar diende ook als vesting tegen de noordelijke troepen, die afentoe verradelijk dichtbij kwamen.

scherpenheuvel.jpg

Vorige week kocht ik het boek 'Scherpenheuvel, Jeruzalem van de Lage Landen'. Natuurlijk in de aanbieding...we kennen elkaar. Het boek behandelt de vele facetten van de ontstaangeschiedenis van dit bedevaartsoord met volop aandacht voor de contrareformatorische boodschap achter het project. Opdrachtgevers waren de Habsburgse landvoogden Isabella en Albrecht. Achter alle symboliek gaat overigens ook een persoonlijk drama schuil. Hun Maria-verering was mede ingegeven door het feit dat ze geen kinderen konden krijgen. Een soort Boudewijn en Fabiola in de 17de eeuw. Scherpenheuvel werd een barokken Gesammtkunstwerk geinspireerd door Italiaanse voorbeelden.

witte7.jpg

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er altijd een beetje meewarig tegenaan keek. Ook tv-beelden kwamen nou niet bepaald cultureel verantwoord over. Het is een beetje een sneue kermis geworden. De laatste keer dat ik het op netvlies kreeg was ergens in de jaren '90 toen iemand zich met zijn auto bewust te pletter reed tegen het voorportaal. Met het boek tussen 'de oren' lijkt het me heel interessant om daar eens rond te struinen en op zoek te gaan naar de roots van deze "Montaigue". Het leuke is dat de barokke abdij van Averbode ook om de hoek ligt. Een Belgisch biertje zal er ook wel geschonken worden...